Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
64036613
Dramatherapie --- Hart --- Bewegingstherapie --- 761 --- Theorie van het theater en de film - Spel en dramaturgie --- 761.20 --- Theorie van het theater en de film - Speltheorie
Choose an application
Choose an application
Didactisch referentiekader is in de eerste plaats bedoeld voor studenten in de lerarenopleidingen in Vlaanderen en Nederland. Beginnende lesgevers en lesgevers die even terug willen naar de basis vinden in het boek een wetenschappelijk onderbouwd overzicht van de didactische theorie van waaruit lessen geobserveerd en geanalyseerd kunnen worden. Het boek biedt ook een praktische handleiding bij het maken van lesvoorbereidingen, aangevuld met voorbeelden uit 18 vakgebieden. Dankzij een vlotte schrijfstijl slagen de auteurs erin om soms complexe materie heel helder en herkenbaar te maken voor wie onderwijs wil verstrekken. De auteurs demonstreren een doorleefd inzicht in de didactiek door een combinatie van jarenlange onderwijservaring en wetenschappelijk onderzoek in het domein. Het boek vertrekt vanuit een geactualiseerd didactisch referentiekader waarin de verschillende didactische componenten op een organische manier met elkaar verbonden worden. Bij de zorgvuldige bespreking van die componenten worden moeilijkheden niet uit de weg gegaan. Lesgevers worden uitgedaagd om voorbij het oppervlakkige na te denken over lesgeven en om het resultaat daarvan onmiddellijk te vertalen in praktische handelingen bij het ontwerpen van onderwijs.
Didactics --- Teacher education. Teacher's profession --- Research on teaching --- Lesgeven --- Lesvoorbereidingen --- didactiek --- didactische werkvormen --- lesvoorbereidingen --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- 454.3 --- Lesvoorbereiding --- didactische processen --- lesvoorbereiding --- Lesvoorbereidingen ; didactiek. --- 454.2 --- Beroepsprofielen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- professionalisering --- Klasmanagement --- Onderwijsstrategieën --- 454.23 --- Didactische werkvormen --- Didactische principes --- lesgeven --- Onderwijsstrategieën
Choose an application
Die vorliegende Arbeit will untersuchen, ob es im Wortvorratssystem der russischen Sprache lexikalische Einheiten gibt, die mit Hilfe von Nullsuffixen gebildet wurden. Diese nullsuffigierten lexikalischen Einheiten sollen in ihrer Gesamtheit beschrieben werden. Durchsuchbare elektronische Faksimileausgabe als PDF. Digitalisiert im Rahmen des DFG-Projektes Digi20 in Kooperation mit der BSB München. OCR-Bearbeitung durch den Verlag Otto Sagner.
Russian language --- Suffixes and prefixes. --- Word formation. --- Affixode --- Lexikalisierung --- Menge --- Neutralisation --- Nullsuffigierung --- Nullsuffix --- Russische --- Russischen --- synkretistische Endung --- Theorie --- Transposition --- Verbeeck --- Wortbildung
Choose an application
Choose an application
Choose an application
‘Waag De Sprong!’ is een onderzoek naar verschillende werkmethodes om met leerlingen van het deeltijds kunstonderwijs in de klas samenspel te werken aan groepsimprovisatie. Ik wil onderzoeken hoe ver ik de leerlingen hierin kan krijgen. Een groot struikelblok bij leerlingen wanneer ze voor het eerst met het concept van “instant composition” te maken krijgen is dat ze niet durven te experimenteren omdat ze bang zijn om fouten te maken of om zich belachelijk te maken. Mijn rol als onderzoeker en leraar binnen dit onderzoek is om de leerlingen te begeleiden binnen dit proces en ze allerhande oefeningen aan te bieden. Voor ik aan het onderzoek voor deze thesis begon, was ik vooral gericht op de puur pedagogische en muzikaal onderbouwende kant van het aanleren van groepsimprovisatie. Het was pas terwijl ik aan het onderzoek bezig was dat ik, door een gesprek met een stagementor voor een andere stage, besefte dat de groepssfeer en de onderlinge vriendschap tussen de leerlingen van minstens even groot belang is. Dit zeker bij adolescenten die sowieso al door een uitdagende fase in hun leven gaan. Hieruit ontstond de volgende onderzoeksvraag: “Hoe kan ik als muziekleraar bijdragen aan het bevorderen van zelfeffectiviteit binnen een groepsimprovisatie?”. Om een antwoord te bieden op deze onderzoeksvraag, heb ik een praktijkonderzoek gevoerd binnen het vak groepsmusiceren in het Deeltijds Kunstonderwijs. Om dit te kunnen onderzoeken heb ik zelf een methode van 9 oefeningen samengesteld op basis van verschillende reeds bestaande theorieën en handelingen. Ik heb me hiervoor gebaseerd op onder andere de principes van Edmund en Keller (2019) om angstvrij te improviseren, de eerste en vijfde fase van Kratus (1991), en de principes van emotionele communicatie en feedback van Biasutti (2015). Daarnaast heb ik me ook gebaseerd op de principes van Margolis en McCabe (2006) en Maureen A. Conroy et al. (2009) tot het bevorderen van zelfeffectiviteit bij leerlingen. Over de weken werd het duidelijk dat naarmate de leerlingen comfortabeler werden met mekaar en het gegeven van groepsimprovisatie de resultaten ook verbeterden. De leerlingen durfden meer risico nemen en de muzikale ideeën waren ook interessanter. Wat wel nog ontbrak in de meeste gevallen, was een inzicht bij de leerlingen met betrekking tot welk “muzikaal verhaal” ze wilden vertellen in hun improvisatie. Uit dit onderzoek kan men stellen dat een “ideale” oefening tot het bevorderen van zelfeffectiviteit en een betere prestatie op vlak van groepsimprovisatie bestaat uit 3 factoren: 1) een balans tussen vrijheid en structuur, 2) een stimulatie tot actief samenspel 3) ze mag slechts licht uitdagend zijn.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Is omgaan met diversiteit de norm binnen de hedendaagse muziekeducatie? Niet iedereen heeft de kans om zich muzikaal te bekwamen in een muziekacademie of te genieten van uitdagende muziekeducatie in de lagere school. De volkse muziek van het thuisland van leerlingen met een nietVlaamse achtergrond komt zelden of nooit voor in de muzieklessen van de lagere school. Dit onderzoek is ontstaan vanuit de overtuiging dat er veel muzikaal potentieel zit bij de de leerlingen zelf, dat zingen met kinderen een belangrijke sociale activitieit is en dat inspelen op de thuiscultuur het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen bij de muzikale opvoeding in de lagere school verhoogt. Centraal in dit onderzoek staat de zoektocht naar en het ontwerpen van een multicultureel zangpakket vertrekkende vanuit de etnische achtergrond van de leerlingen. Deze scriptie omvat twee delen: een literatuurstudie en een praktijkonderzoek. In de literatuurstudie wordt de rol en het zingen van multiculturele muziek belicht. Het Westerse perspectief overheerst nog steeds in de muziekeducatie, zingen van multiculturele liederen kan een eerste aanzet zijn om dit Westerse perspectief minder centraal te plaatsen. Er wordt toegelicht waarom het belangrijk is om bij muziek in het lager onderwijs ook in te spelen op de thuistaal en thuiscultuur, in het bijzonder de traditionele liederen, van de leerlingen. Omgaan met diversiteit wordt ook verwacht als een onderdeel van ‘goed onderwijs’, een uitgelezen kans om met deze kwaliteitsverwachting aan de slag te gaan binnen de muziekeducatie. De kwaliteitsverwachting staaft de keuze waarom er gekozen is voor een zangpakket bestaande uit traditionele liederen. In het laatste deel van de literatuurstudie wordt het begrip volkse muziek/traditionele liederen afgebakend. In het tweede deel wordt een multicultureel zangpakket ontworpen voor de tweede graad basisonderwijs via educatief ontwerponderzoek (educational based research). Vertrekkende vanuit de etnische achtergrond en thuistaal komt dit zangpakket tot stand. Dit zangpakket bevat vier traditionele liederen uit de landen Turkije, Bulgarije, Rusland en Tunesië. Het multiculturele zangpakket wordt uitgetest en geanalyseerd in vier klassen van de tweede graad basisonderwijs. Het testen gebeurt in twee cycli, met een tussentijdse bijsturing van het pakket. De liederen uit het zangpakket worden daarnaast op masterniveau gearrangeerd en uitgevoerd door professionele muzikanten.
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|